Sjaak
Werk in wording / 19 jaar geleden
interieur huis Ik ben voor de 1e keer een interieur van een huis aan het maken. Ik zou op dit moment graag tips ontvangen van iedereen. Alvast bedankt.

Gerendert met maya MR met final gathering aan

 Like
Volg
 Reageer
Nog 5 reacties weergeven
Sjaak
Alweer bedankt voor de tips!

Vooral die over het verschil tussen de buiten omgeving en die binnen gaat denk ik wel veel schelen. Het is wel lastig om een passende buitenomegving te vinden, misschien moet ik die toch zelf maar gaan fotograferen.

Volgens mij gebruik ik geen potonen. Ik weet ook niet hoe die lichtvlekken komen. Ik dacht eerst dor de het GI kwam, maar toen ik die had uitgezet had ik ze nog steeds. Ik gebruik alleen FG en 1 Directional light. Moet ik die ene lamp wel gebruiken als ik met mr ga renderen?

PS Ik ga zaterdag op vakantie, dus ik heb misschien weinig tijd om te reageren. Maar feedback is natuurlijk altijd welkom.

Edit: @ 3ddy ok thnx, dus bij dat raam moet ik ook een licht plaatsen?


 19 jaar geleden
3ddy
Volgens mij, render MR elk licht met photonen. Ik kan daar naast zitten. Maar anders zou je nooit licht krijgen op het plafond. Ook de kleurverschillen in het plafond door de lichtweerkaatsing kunnen niet anders berekend worden dan met behulp van photonen. Final Gather is de uiteindelijke bijelkaarraper, zo noem ik hem dan, die alles netjes bij elkaar pakt en een betere overgang toont. Dus probeer toch maar een Final Gather erbij toe te passen. Het duurt wel langer, maar je hebt dan ook een beter resultaat.
 19 jaar geleden
3ddy
Wat ik doe meestal is daar ook een licht plaatsen, maar dan een minder vel licht. Eigenlijk komt het licht overal vandaan, ik neem dan de gemiddelde kleur van de achtergrond. Je kunt ook de afbeelding van de achtergrond nemen als projectjemap en die dan veel blurren, dan heb je ook direct de goede kleuren.
 19 jaar geleden
Chucky
Een zeer goed werkende manier is om voor iedere raam een MR area light te zetten, waarbij je ze ook nog photonen kunt laten schieten (GI). Dit geeft een erg mooi resultaat, alleen de rendertijden zijn zeer hoog als je de samples van de area lights hoog genoeg zet om geen noise te hebben.

Het laatste interieur dat ik een tijdje gepost heb (zolder) is helemaal belicht ,met alleen final gather. Op zich is final gather geen bij elkaar raper, maar een andere manier van bereking (vanuit de camera ipv vanuit de lichtbronnen).
Wat ik daar wel gedaan heb is een extra ambient acclusion pass renderen om wat meer contrast te krijgen in de afbeelding en om de fijne details wat beter uit te laten komen.
De enige lamp die in die scene zit is een directional light voor het invallende zonlicht.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
 19 jaar geleden
Sjaak
Net terug van vakantie.

Ik heb volgens mij weer wat nieuwe dingen van jullie geleerd. Bedankt voor de reacties en de feedback.
Ik Heb op dit moment helaas weinig tijd om verder te werken aan deze kamer. Ik heb enkele opdrachten gekregen en ben bezig met een verbouwing en nog eens opzoek naar vast werk. ALs ik het weer wat rustiger heb ben ik zeker wel van plan om hem af te maken.
 19 jaar geleden