BartIk ben een voorstander van 1 snelle tov 2 standaard pc's. Als je de kosten voor de software mee neemt in je begroting is het vaak interessant om voor het snelste systeem te gaan. Weet eerlijk gezegd niet hoe dat voor max geregeld is, misschien dat je nog licenties voor renderslaves over hebt. Dan geldt dat argument natuurlijk wat minder.
Minder kasten is wel makkelijker in onderhoud met updates enzo.
3ddyIk denk twee systemen. Heb je trouwens daarnaast nog een workstation?
WilbertJa, ik heb mijn eigen workstation. Daarnaast komt dan 1 of 2 systemen. Qua licentie heb je bij 3ds max 2012 geloof ik niet echt een limiet. Ik kan mijn max op meerdere systemen via backburner of dbr aansturen. Enige beperking is dat ik max op 1 systeem tegelijk kan openen.
3ddyBackburner gaat je niet lukken, dbr wel. Maar dan zou ik kiezen voor 2 systemen.
WilbertBackburner niet? Is het niet mogelijk dan om vanaf mijn workstation 1 render naar 2 renderbakken te sturen met backburner?
3ddyJawel, daar is het voor gemaakt, maar dan moet je ook 2 extra licenties hebben. DBR kan werken zonder licenties, maar 3ds Max moet wel geïnstalleerd zijn.
1 render is 1 renderopdracht neem ik aan dat je dat bedoelt. 1 afbeelding renderen kan niet met backburner. Je rendert dan 1 afbeelding op 1 PC.
WilbertOk voor de duidelijkheid wat ik wil:
Vanaf mijn workstation via dbr 2-3 pc's mee laten renderen is geen probleem.
Vanaf mijn workstation via backburner 1 afbeelding verdelen over meerdere systemen waarbij ikzelf op mijn workstation niet render niet mogelijk?
Ik kan dus wel 1 render naar 1 systeem via backburner sturen zonder extra license? Als ik de 3 systemen heb kan ik via backburner 3 renders naar elk van die machines sturen zodat die individueel 1 renderopdracht afhandelen.
Ik had al contact met onze leverancier hierover gehad een tijd geleden, en die vertelde me dat er geen limieten waren. Heeft hij het dan ook verkeerd?
3ddyBackburner
- Backburner heeft het probleem dat alle 3ds Max installaties op de verschillende PC's een werkende aparte licentie nodig hebben.
- Backburner rendert 1 afbeelding per computer in zijn geheel
DBR
- Distributed Bucket Rendering kan wel renderen zonder extra licenties over het netwerk.
- DBR kan 1 afbeelding over meerdere PC's renderen, omdat hij de bucket distribueert over meerdere PC's.
WilbertTja ik ben iig blij dat ik niet nog een license moet aanschaffen.
Waarschijnlijk wordt dit de setup en dan 2-3 machines:
AMD 6 core
8 gb Kingston Ram
OCZ Vertex 2 50 GB SSD
BartAls je tegenwoordig geen aparte max licenties meer hoeft te kopen om renders te maken over het netwerk scheelt dat heel wat in de kosten per bak. Lijkt me dan nu ook rendabeler om voor 2 pc's te gaan.
3ddyThuis maar meteen wat renderbakken configgen dan maar 😉
3ddyHmm het scheen dus altijd al te kunnen. Het installeren van een Trial en na 30 dagen is de UI alleen niet te openen, maar 3ds Max is dan nog wel te gebruiken als rendernode.
WilbertMooi zuur als je dat niet wist en blind enkele licenses gekocht zou hebben.
Ik ben overigens nog aan het twijfelen of een Intel® Xeon® Processor E3-1230
(8M Cache, 3.20 GHz) een betere optie is icm intel chipsetje en kingston ssd.
Fransdat je op alle machines 3ds max kunt installeren om deze te gebruiken om te renderen m.b.v. backburner is al sinds versie 2008 en is geheel volgens de licentie afspraken.
Kleine lettertjes lezen heren 😊
Waar je wel op moet letten is dat je op alle machines of de 32 bits versie of de 64 bits versie moet hebben staan. Renderen van een 32 bits i.s.m. een 64 bits versie en/of omgekeerd gaat niet.
WilbertNog een vraag.
Als ik met backburner 1 enkele afbeelding laat renderen door 3 machines, wordt die job dan verdeeld over 3 systemen, of staat er dan gewoon 1 van de 3 te renderen en werken de anderen niet?
FransSplitsen is inderdaad de oplossing. Zorg er dan wel voor dat je de volledige netwerknaam van je pc invoert in de naamgeving zodat alle strips verzameld worden op dezelfde harde schijf en niet verstrooid raken over de verscheidene stations die mee renderen.
Splitsen is trouwens ook de oplossing wanneer je te grote bestanden voor je pc geheugen moet renderen. Op die manier ga je perfect om met je pc geheugen en kun je zo'n te groot bestand gewoon op één pc laten renderen. Netwerk rendering heeft niet perse een tweede pc nodig, wel natuurlijk de render manager en de render server op dat éne station aanzetten 😉
3ddyEj, goede tip! Dat ga ik zeker gebruiken, nooit bij stil gestaan. 😄
David2Er is ergens een omslagpunt qua processorkosten en de rest van de rendermodule. Ik heb me laten vertellen dat je beter meerdere renderslaves kan kopen met b.v. 2x xeon quadcore dan minder minder met sixcores. De sixcores zijn relatief gezien (t.o.v. de rest van je renderslave) te duur. je kan dan beter de wat 'goedkopere' quadcores nemen en dan b.v. op den duur uitbreiden met een extra systeem.
Wat overigens heel relaxt aan backburener is dat je je workstation snachts gewoon even bijschakeld. Als je je werk verlaat zeg je: assign to job, de volgende morgen doe je: remove from job. Backburner heeft dan in de gaten dat dat frame niet voltooid is en dirigeert dat naar de overgebeleven renderslave(s)
En idd, ik render al een tijdje met de 30 dagen trials op de renderslaves en dat werkt perfect! (gelukkig)
Opmerking: Als je plug-ins gebruikt moeten die ook op de renderslaves zijn geïnstalleerd. Soms worden daar aparte 'viewers' voor gemaakt die het bestand alleen kunnen lezen. Wat dus volstaat voor netrenderen. Dit zal waarschijnlijk per plug-in leverancier verschillen. Wel iets om aan te denken, want als je per renderslave wel een plug-in licentie aan moet schaffen wordt het een stuk minder leuk.
WilbertIk ben nog eens even aan het puzzelen geweest, maar ik kan voor +- 400 euro
een Intel Core 2 Quad Q8400 2.66 GHz, Boxed, met 8 gb ram en Intel moederbord samenstellen.
Dan heb je voor ong. 1200-1500 euro toch mooi 3 systemen.
3ddyInderdaad, dat denk ik ook wel. Kun je de config met ons delen?
WilbertHet wordt onderstaande (voor 99% zeker):
- AOpen QF50D
- Intel Core i5-2400/3.1GHz 6MB LGA1155
- Intel BOXDH67BL/uATX 1155 DDR3-1333 - B3
- Kingston Valueram memory 8GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 2)
- Hitachi Deskstar 7K1000.C 160GB SATA 3Gb/s
- Microsoft Windows 7 64-bit PRO NL OEM
En dan keer drie. Totaal prijs +- 1500 euro ex btw.
Ik denk dat ik dan voorlopig voldoende capaciteit heb.
Wilberthaha Zweedse degelijkheid dacht ik zo.
Ik kwam trouwens het volgende tegen op de mental ray site:
---------
How many licenses do I need to render on a multiprocessor machine and/or on a network of machines?
One license per physical CPU (processor in a socket), no matter how many cores the CPU has
---------
Betekend dat nu dat ik voor elk systeem een extra mental ray license moet hebben en dus een extra 3ds max?
De bewering staat toch weer haaks op wat ik nu weet van 3ds max licenties.
3ddyZolang de software werkt, zonder cracks, dan zou ik gewoon niet verder moeilijk doen. Zo lang ze zelf er niet over uit zijn en ook geen duidelijkheid kunnen verschaffen...
FransWilbert,
die licentie bepalingen zullen gelden voor de los aan te schaffen versie van mr.
Lees de kleine lettertjes van 3ds max er eens op na.
mr is integraal onderdeel van 3ds max net zoals de scanline renderengine.
Je kunt/mag 3ds max alleen gebruiken om te modelleren op de machine(s) waar jouw licentie(s) van max op aanwezig is/zijn.
3ds max mag je op al jouw machines installeren om aan te roepen als render ondersteuning dus ook om op die manier mr aan te roepen m.b.v. backburner.
WilbertOk bedankt dat is dan iig duidelijk. Ik wilde het even zeker weten, in het verleden namelijk eens de fout gemaakt met Vue licenties, koste uiteindelijk per syteem nog eens 200 dollar, en met toen 20 systemen tikte dat aardig aan hehe.
WilbertZo ik dacht laat ik mijn eerste bevindingen ook eens posten.
3 systemen nu up & running. Via dbr rendering werkt het perfect. Rendertijd minimaal gehalveerd. Echt top.
Backburner heb ik nog niet aan de praat. Ik heb een manager systeem erbij maar die draait op xp. de rest op windows 7. Ik krijg wel verbinding tussen monitor en manager, maar de 3 servers kunnen de manager niet vinden.
Nog geen idee wat dat kan zijn.
3ddyGebruik je ip adressen ipv computernamen?
3ddyZitten ze beiden in dezelfde werkgroep? Heb je firewalls aanstaan?
WilbertIk heb het opgelost, ik had heel stom bij manager name 'local host' laten staan ipv ip adres.
Render nu ook via backburner als een zonnetje! Vooral die tip van split scanlines was erg handig.
Iederaan iig bedankt voor de tips.