versie: 1.088 - sinds 2001
  • 11secondclub Free Rig voor 3ds Max

3ddy
LID SINDS: 23 APRIL 2001
WOONPLAATS: DELDEN
REACTIES: 6695
Onderwerpdetails
BEKEKEN: 35382
REACTIES:46
DATUM: 22 AUGUSTUS 2012
Chris Donnelly en ik hebben het Rig project voor 11secondclub weer opgepakt. We zijn verbeteringen aan het aanbrengen zodat deze rig net zo werkbaar wordt als de versie in Maya. Hier een lijst waar we nu aan werken:

[done] Ogen fixen wanneer hoofd 90 graden gedraaid
[done] Haar kiezer, Jongen of Meisje
[done] Haar lowpoly
[o] Scaling uit de hele rig halen
[o] Ogen vorm fixen, zijn nu ovaal, worden rond lokaal en in wereld ovaal.
[o] Rig tools zo nauw mogelijk over nemen van de Maya Rig (met een kleine opzet al begonnen)
[o] Morph Targets verbeteren (vooral in het hoofd zitten veel uitdagingen)
[o] Alle controls in spline laten, maar als mesh renderen voor performance

Lijkt het je wat om commentaar en aanbevelingen te geven, download de rig en probeer hem uit: http://elevenrig.blogspot.com/

We zijn druk bezig een gehele nieuwe rig op te zetten, zodat alle fouten die er nu zitten er ook goed en netjes uit blijven. Verder dit onderwerp zie je iets van CleanSlate, dat is waar de nieuwe rig begint

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Andre reageerde
stoer ga dit in de gaten houden!

website: www.andreferwerda.nl
Beschikbaar voor Freelance / Fulltime baan
3ddy reageerde
@Andre: gaaf, we doen ons best om er wat moois van te maken
Er is een kleine update, we zijn bezig geweest met het maken van een eigen modifier, die alle controls in de interface van 3dsmax plaatsen in plaats van in de viewport.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Naast de originele file zal er binnenkort een Clean_Slate.max bijkomen. Die zal de nieuwe morph targets hebben waarbij je Eleven naar eigen smaak kunt configuren. Hier een kleine sneek.

Bestand is opgeslagen als 3dsMax 2012: https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


We hebben weer een kleine update: https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Nieuw: De ogen zijn nu gefixed zodat ze deformen wanneer ze in de oogkas roteren. De huidige versie heeft dit nog niet, waardoor de ogen dieper in de oogkas zitten. Met deze instelling kunnen ze mooi vooraan in het hoofd zitten.

Todo:Het model is nog niet te animeren met bones. Wel hebben we een eigen "modifier" geschreven waarbij het mogelijk is de rig volledig naar eigen smaak te configureren. We maken elke stap langzaam, zodat er zo min mogelijk fouten of verkeerde aannames worden gemaakt. We zijn tenslotte een vertaling aan het doen van een Maya Rig.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Update:
Ogen aangepast.
Scaling in de scene opgeschaald naar een personage van 72 inch, ongeveer 1.85m

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Bij deze wat "ontwikkelingen" zoals je ze misschien wil noemen. De rig krijgt net als in de Maya rig een mogelijkheid om zijn/haar voet te kantelen op zijn/haar zij. Maar om dit voor elkaar te krijgen, moest ik even hard nadenken. Maar het is gelukt. Hier het resultaat.
De hierarchy is niet aangepast, om dit voor elkaar te krijgen.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Ook de ogen nog even extra aangepakt.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Een verdere staat van voet. De IK controls zijn toegevoegd en de hierarchy moest helaas ietsjes worden aangepast. Maar dan heb je ook wat. De complete functionaliteit zoals die in de Maya Elevenrig ook zit:

- Roll
- Toe Lift
- Lean
- Toe Lean
- Toe Wiggle
- Toe Twist
- Toe Spin
- Side
- Ball Spin
- Heel Spin

Nu maar weer controllertjes voor schrijven

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Nieuwe footrig is deels nu geimplementeerd. Gewoon even uitproberen

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Na een gevecht met een kip of het ei, is het eindelijk gelukt om een eigen modifier eigen keys te laten zetten op de tijdlijn, tegelijkertijd in de trackview een grafiek te laten maken van de keys en andere objecten te besturen.
Het klinkt simpel, maar het was standaard niet mogelijk, wel door een kleine omslachtigheid erin te bouwen.

Je kunt hem weer downloaden en testen: Selecteer de l_ankle_IK_control
https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Dexyd reageerde
netjes hoor, Ben zelf alleen nogal angstig om aan animeren te beginnen.

don't be a thief of your own life.
website: www.dexyd.nl
3ddy reageerde
Gewoon doen, iedereen begint ergens

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Oke, we er zijn weer wat stapjes gemaakt. Het linkerbeen is voor de helft geskinned, en de linkervoet controller is helemaal klaar. Nu nog de rechter voet.

https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
ChrisDonnelly reageerde
     I would really like to see someone animate a shot with this rig. The improvements that Edwin has made will make for a great new version....I wonder why Max doesn't get much love in the animation department....I know that Maya has a hand up on Max, but 3DS is fully capable too.
3ddy reageerde
I don't know why. A Dutch company is working in 3ds max for really nice animations. Http://www.nmtrix.com so the the proof is there. But Maya has a great name, disney and pixar are usung it, animation mentor is teaching it, and yes maybe the whole world thinks that maya is just the one to do the job.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
ChrisDonnelly reageerde
yeah...well they are wrong...lol.
3ddy reageerde
En nu een nieuwe upload opnieuw. Toen de linker voet klaar was, was het niet heel veel werk meer om de rechter voet in elkaar te hangen. Bij deze een screenshot

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


En nog een met wat andere instellingen.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


En de download ligt ook klaar:
https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Nog meer controls! BTW niet op de skinning letten. Geen aandacht aan besteed nog.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


3dhype is de onafhankelijke 3D community voor Nederlandstalige 3D-artiesten. 3dhype is de schakel tussen 3D-bedrijven, 3D-artiesten, studenten, enthousiasten, software fabrikanten en leveranciers.
©2001 - 2018 3dhype.com - Alle rechten voorbehouden.
Powered by: Ubuntu Apache PHP MySQL Tango
3dhype is een product van 3ddy.
Voorpagina
Nieuws
Vacatures
Bedrijven
Aanmelden
Contact
Steun 3dhype
Galerij
Forum
Adverteren
Privacy Policy