3ddyWow! Super frans! Thx voor het rebuilden van je onderwerp 😄
Frans3ddy,
graag gedaan. Hopelijk zijn er nog meer onder ons 3dhypers die hun topic(s) kunnen opvoeren.
3ddyMooi werk. Ook mooi om te zien dat je niet direct overboord gaat met de nieuwe renderer.
OpticMediaMooi gedetailleerd 3D werk 👍
Wat betreft de overstap naar vray en vray sun zou ik zelf de zon iets lager en meer 'schuin' laten komen zodat je iets meer van de schaduwwerking (en dus diepte) van het geheel gaat ervaren, ik blijf het proces volgen in ieder geval 😄
Frans@Optic,
jouw tip m.b.t. de stand van de zon neem ik mee in voor het eindresultaat.
Het model zoals het nu is zal nog aangevuld worden met de wachtplaatsen voor de kleine scheepvaart, de watergangen met oeververdediging, taluds, beplanting en een soort van grond uitsparing waarin het geheel gevat wordt. Daarna wordt er water toegevoegd en wellicht zelfs een vaartuig met volk.
Mooi dat je het project volgt.
Reinier1980Cool die details.
Hoe ver ga je hiermee? Ga je ook water toevoegen enzo? Zou wel vet zijn als je ook een animatie maakt waar de sluis echt open gaat.
Is wat lastig maar erg cool. Helemaal los gaan in Naiad enzo..
FransUiteindelijk moet er inderdaad water in komen. Deuren, rinketten en zuigers zijn al voorzien van helpers t.b.v. draai en schuif bewegingen.
Het groene vlak zal voorzien worden van grond en gras.
Het grondwerk langs de waterloop zal voorzien worden van stortsteen, gras, struiken enz.
Het is een eigen project zonder tijdsdruk. Ieder onderdeel biedt zo zijn eigen leermomenten en dat is mooi meegenomen.
Het zal mij benieuwen wat 3ds max Design 2015 voor voordelen gaat bieden.
Reinier1980Ben benieuwd! Pittig project.
Zitten een hoop uitdagingen in.
3ddyMooie vooruitgang geboekt. En leuk je weer gesproken te hebben bij EUE. Ben benieuwd hoe het gaat met de eventuele simulatie. Al vorderingen daar mee?
FransDank je wel, 3ddy.
Inderdaad een mooie gelegenheid om elkaar weer eens te spreken tijdens het EUE.
Wat betreft de simulaties ben ik nog vrij basic bezig in Phoenix. Meer algemene oriëntatie dan gericht op de sluis. In de toekomst is dat wel de bedoeling. Zodra er iets te showen valt zal dat hier zeker te zien zijn.
Eerst komen ForestPack Pro en RailClone aan de beurt om uit te proberen m.b.t. de inrichting van het terrein en de oevers.
Pgabrielforestpack is echt heel erg fijn. Railclone moet ik nog eens aan de tand voelen 😊
JvLDat ziet er mooi uit hoor.
Fransdeze reeks begint bij seconde 2
3ddyStoer! Is er een mogelijkheid dat we de animatie ook te zien krijgen?
Frans3ddy,
op dit moment staat mijn digitale medewerker naast mij te rekenen aan afbeelding 0624. Nog 426 afbeeldingen te gaan à ± 24 minuten/stuk.
Zodra de animatie gereed en er nog een deuntje onder gezet is gaat hij op You Tube (althans als dat niet te groot is) en komt hier de link te staan.
Frans
PgabrielTe groot voor Youtube? Je hebt een real time time lapse gerenderd?
FransPgrabiel,
real time time lapse? (ik heb geen opleiding in het animeren gehad. Heb ooit MTS Weg & Waterbouw gehad en ben voor de rest autodidact)
Het worden 30 beelden/seconde. De deuren bewegen redelijk met de werkelijke snelheid.
ik heb nog niet de moeite genomen om alle ins en outs van You Tube door te nemen.
Alle beelden worden los gerenderd. Twee moeten er tot nu toe overnieuw omdat daar driehoekige schaduw vlakken in het water tevoorschijn zijn gekomen. Moet die platen opnieuw renderen om te zien of dat dit komt door een afwijking in de berekening van het water door Phoenix FD of dat er een andere oorzaak is.
Uiteindelijk ben ik van plan om er een mp4 van te maken en die weg te schrijven naar You Tube.
Frans
3ddyV-ray was het toch he? Upload ff zo'n schaduw. Denk dat PGabriel je dat zo kan vertellen wat er mee aan de hand is.
MmwizardZeer gedetailleerd en ziet er prima uit. Ik vindt het alleen heel flets ogen. Nu heb ik geen verstand van vray maar het lijkt er op dat je met een gamma van 1.0 ipv 2.2 hebt gerenderd en dit niet gecorrigeerd. Daarnaast zie ik geen slagschaduw. Dat maakt het ook op het oog wat minder dynamisch. Maar modeleer technisch goed gedaan. Welk programma heb je hiervoor gebruikt?
FransMmwizard,
Wat betreft de gamma instelling lijkt dat wellicht maar is niet zo.
De slagschaduw is subtiel aanwezig, zie bijvoorbeeld de schaduw die achter de rinketschuif op de deur valt.
Voor het modelleren heb ik gebruik gemaak van AutoCAD 2014, 3ds Max Design 2014 met daar naast V-Ray 3.0 en ForestPack voor het gras en de laatste ook voor de stortstenen. Photoshop en Illustrator voor de niet bestaande textures. Phoenix FD voor de water simulatie en uiteindelijk V-Ray 3.0 voor het renderen.
FransHai Reinier,
op zich niets mis mee behalve dan dat DoF.
In het echt kun jij kilometers ver scherp waarnemen.
DoF is trouwens een reden waarom ik 3D film vertoning niet waardeer. De filmmaker bepaalt dan waar de focus op het doek ligt.
Ik maak zelf graag uit naar welk deel van het immense doek ik kijk.
Wil ook in de gaten houden dat het hier gaat om twee van de duizend-en-vijftig beelden voor mijn animatie. Het renderen nog eens dunnetjes overdoen past niet direct in mijn agenda.
Reinier1980Ha Frans,
Dat werkt echt al veel beter.
Misschien leuk voor jezelf om zo nog wat detail renders netjes uit te werken.
Een flinke sprong voorwaarts.
FransReinier,
ben zelf niet ontevreden. Het filmpje staat weer op de lijst om vanuit een net wat mooier gezichtspunt te draaien. 't Zal niet van vandaag op morgen zijn maar de voorbereidingen zijn in gang gezet.
RalfDoe je goed Frans,
Maar je moet een keuze maken. Als het om de sfeer gaat zou ik de camera wat lager zetten. Je materiaal in de stills (viezigheid aan de waterlijn en het beton en gras) is beter dan in de animatie. (en ultiem schuim rond de draaipoorten)
Als je een technische animatie maakt, geeft dat minder, maar dan zou ik wat meer op de systemen inzoemen (met een harde cut, geen fly-in) Mss zelfs een inzetje met een schema ofzo.
Het hangt er nu een beetje tussen. Ik vind t goed werk hoor, en omdat t vrij werk is snap ik ook wel hoe het ontstaat, maar er is geen gevoel van "doel van de animatie".
Petje af trouwens dat je zo"n project over zo'n lange periode tot een eind brengt,
FransDank je wel, Ralf.
Het doel van het hele project is het leren. Eerst natuurlijk het modelleren. Omzetten van technische data uit 2D AutoCad naar 3D in max. Gelijk met de vraag kan mijn station het allemaal aan.
Dan de nieuwe software Phoenix FD en Forestpack. Hoe reageert water. De snelheid van de deuren komt in dit geval van een opname die ik heb gemaakt bij de sluis in Muiden. En nee, de deuren bewegen in het echt zo geleidelijk dat er geen schuim ontstaat en geen golf voor de deur uitloopt.
Daarna jullie opmerkingen over compositie en materialen. Nieuwe uitdaging en gelijk ook weer de wetenschap dat het oorspronkelijk model te veel van het goede onder water en onder het maaiveld is geweest. Leuk om te doen maar niet nodig uiteindelijk.
De plaat zoals deze nu is is de eerste dia van de film. Maar eerst moet ik nu leren omgaan met Deadline van Thinkboxsoftware. Backburner heeft niet altijd die stabiliteit die ik normaal vind.
Uiteindelijk betrap ik mijzelf erop dat ik het water de hoofdrol vind spelen in de scene. Ik blijf het wonderlijk vinden dat software zoiets tevoorschijn kan toveren met ééntjes en nullen. Best wel genieten.
Frans
FransRalf,
ik heb een bezoek aan jouw site 3DR gebracht. Ziet er goed uit die presentatie en onderstreept jouw opmerkingen.
Die liggen wel in de lijn die ik al in gedachte had. Uiteindelijk moet het geheel een mini-film met een dito verhaal worden. Moet nog één en ander voor gebouwd worden, dus gaat weer wat langer tijd in zitten 😊
Deadline werkt trouwens lekker.
3ddyUploaden ging niet via telefoon...
CharriejZiet er mooi uit hoor Frans! Good work😊
FransCharriej,
dank je wel voor jouw compliment 😊
Frans
Avalon877Ik snap wel een beetje wat Frans bedoelt. Hele mooie plaat, maar deze plaat schreeuw natuurlijk "Koop mij!" (wat niet erg is, daar is deze ook voor). Er is soms een wezenlijk verschil tussen artistiek interessant en verkooptechnisch geschikt. Vaak is er ook een middenweg maar dat wordt allemaal bepaald door het doel van de uiting en je doelgroep.
FransSepinsCG,
Loop bij ons in Almere eens over een bouw. Bekijk daarna eens de folders van de projecten en hoe die worden aangeprezen. Eenheids worst troef en niets met de werkelijkheid van doen. Reclame en verkooptechniek ingevuld zoals dat hoort tegenwoordig.
Kijk om je heen in een interieur. Kijk dan op de diverse sites en zie wat voor eenheidsworst je voorgeschoteld krijgt.
Let wel: ik doe niets af aan het vakmanschap van de tekenaar/modeller die de plaat heeft gemaakt. Van menigeen zou ik nog veel kunnen leren.
Zo nu en dan zie je dan afwijkingen van de opgelegde norm. Verfrissend. En ja, dan valt er werkelijk wat te zien.
Frans
BjornKlStrakke plaat. Alleen dankzij de hoogte van het gras lijkt het een miniatuur op de birds eye view. Verder tof!
FransBjorn,
het hekwerk is iets meer dan één meter hoog. De sluis is zo 'groot' dat er twee sloepen achter elkaar in passen = kolkmaat 16 m. Dus het is een kleine sluis voor de pleziervaart.
Frans
FransDank je wel Edwin.
De render is 300 beeldjes groot. Bij het afspelen blijken er vier beeldjes te zijn waarin de spiegel van de sloep iets met de bovenzijde naar voren draait. Ik moet nog uitzoeken waar dat aan ligt. Wellicht dat het opnieuw renderen van de beeldjes het probleem verhelpt. Of wellicht gaat het berekenen van de render niet correct omdat de sloep als Xref aan het bestand hangt.
Nader bericht/beeld volgt t.z.t. wanneer ik er weer tijd voor kan vinden/maken.
FransChaos Group Phoenix FD v3 geïnstalleerd en laten rekenen.
Render uitgevoerd met V-Ray Adv 3 in 3ds max 2017. Het renderen is ongeveer twee maal sneller geworden t.o.v. 3ds max 2016, V-Ray Adv 3 en Phoenix FD 2.
3ddyBegin ziet er goed uit Frans. Probeer te werken met subtools. Dat zal je enorm helpen.
Frans3ddy,
Goed idee. Ga ik doen.
WickedZiet er al goed uit! Vlag mag wel wat meer wapperen; het ziet er uit alsof er veel meer wind staat, getuige de snelheid van de boot en het water.
FransKlopt. Cloth met wind moet ik nog in de vingers krijgen. Ook het vallen van de vlag in het begin moet uit de uiteindelijke film blijven. De boot gaat trouwens straks langzamer varen en ook het water oppervlak wordt nog rustiger.
Kan trouwens nog even duren want andere projecten hebben voorrang.