Gaat VR dezelfde luchtkastelen bouwen als de Game Industrie?
Door: Edwin van het Bolscher, 5 juni 2016 Niet zo lang geleden werd er een onderzoek gedaan na het intensief stimuleren van de Nederlandse Game Industrie. In de afgelopen 5 jaar heeft de Game industrie veel belovende woorden ontvangen. Toch wist de game industrie zich niet te ontpoppen tot een volwassen industrie waar start-ups echt geld gingen maken.
Nu de game-industrie toch een verloren kindje lijkt, hebben de positief ingestelde entrepreneurs en toekomstdenkers een nieuwe uitlaatklep gevonden. Ook hier wordt nu met 2 jarige bedrijven zeer positief naar buiten geschreven, alsof het niet op kan in Nederland. En is de overheid vrijgevig in mogelijkheden bieden voor een industrie die nog in zijn kinderschoenen staat. Een artikel als "The Netherlands is a serious hotbed for virtual reality content" zullen aankomende jaren nog wel meer verschijnen. Tot die tijd moet de VR Industrie van Nederland zich nog maar bewijzen. En als dat net zo goed gaat als de Game Industrie is te hopen dat hierna weer een zeepbel initiatief wordt ontdekt, om de zeepbel hoppers bezig te houden.
Onlangs publiceerde 3dhype in de afgelopen periode verschillende artikelen, waarin langzaam duidelijk werd dat het steeds grimmiger werd in plaats van veelbelovend.
Het gaat hier om de voortekenen van een waarschijnlijke zeepbel. Het gaat niet zozeer om de bestaande bedrijven die hun klanten willen blijven dienen, die redden zich meestal wel. Het gaat om de aanwas nieuwe studenten die door gameopleidingen moeiteloos omgetoverd gaan worden in VR-wizards. En het hoeft niet een negatief te hebben. Het is alleen te hopen dat het goed gaat. Aan het begin staan van een innovatie is een grote gok om je toekomst op te bouwen.