Account maken  Inloggen

Ambassadors - Nissan Global

Door: Edwin van het Bolscher, 26 oktober 2016 Het Duitse regietalent Nico Kreis en creative production studio Ambassadors hebben in opdracht van CityFilms en TBWARAAD Dubai de film ‘Take no sides’ gemaakt voor de lancering van de Nissan Patrol 2017. Visueel lijken kosten noch moeite te zijn gespaard – met dank aan de makers. “We hebben een virtuele stad gebouwd die de verbeelding te boven gaat.”

De spectaculaire 60 seconden durende film is geregisseerd door Nico Kreis die in 2015 door Shots is genomineerd voor New Director of the Year en winnaar van een Young Lions Award.



In de film ziet de kijker twee rivaliserende partijen, die zich opmaken voor een clash. Niet toevallig rijden beide groepen – de een uit de stad, de ander uit de woestijn – in de stoere Nissan Patrol 2017. In dramatisch Mad Max-achtige stijl komt het visuele geweld vervolgens tot een climax. Met als pay-off: ‘Take No Sides. Nissan Patrol 2017 #DESERTvsCITY’.

Uitdagingen
Ambassadors heeft de visual effects ontworpen die het apocalyptische gevoel doen versterken. Producer Paul Sluimers: “Toen we voor het eerst werden benaderd om een commercial te maken voor Nissan, lagen er een paar ideeën waar we naar konden kijken. Samen met het bureau en Nico Kreis, de regisseur, kwamen we tot het resultaat zoals het nu staat - een epische commercial, visueel krachtig en vol VFX. De strijd tussen woestijn en stad is de leidende draad, waar de Nissan Patrol al het terrein aan kan en geen partij kiest. Dat hebben we in mijn ogen bereikt.”



Elk project heeft zo zijn uitdagingen en zo ook deze. Draaien in de warmste tijd van het jaar in Dubai kan moeilijkheden met zich meebrengen, voor zowel de crew als het materiaal. “Bijvoorbeeld toen de drones gedeeltelijk uitvielen om city plates te schieten hebben we de knoop doorgehakt om een stad volledig in CG te ontwerpen.”

Een zandstorm teweeg brengen in de woestijn is niet echt een optie, maar eentje ontwerpen in CG is ook geen makkelijke taak. “Het maken van simulaties op grote schaal zoals bij deze film is erg uitdagend. Er is bijzonder veel rekenkracht en technisch vernuft nodig om voldoende creatieve vrijheid te waarborgen en een realistisch effect te creëren.Om een gigantische storm zo dramatisch mogelijk te visualiseren is er een combinatie van geduld, intuïtie en productie ervaring nodig om het totale beeld goed te krijgen in de strakke commerciële tijdschema’s.” legt Mark van Berkel, Lead CG Artist, uit.

Niet alleen de stad, maar ook de auto zelf heeft een VFX touch gekregen. “Het creëren van de juiste reflecties is een kunst op zich en de klant kent de esthetiek van zo’n auto precies. Dat vormde zeker een uitdaging om volledige onderdelen in CG te ontwerpen. Dus we zijn bereid weddenschappen aan te nemen wie kan aangeven wat van de auto’s echt gedraaid is en wat door ons is nagebouwd!”

Honger
Leading Visual Effects Artist Sil Bulterman was samen met Mark van Berkel de VFX supervisors op set en adviseerde over het te verzamelen spectaculaire beeldmateriaal. Bulterman legt uit “Een groot deel van de film speelt zich af rond zonsondergang, dus heb ik samen met de D.O.P. Jan Mettler heel veel opnames gemaakt rond de shoot aan het begin en eind van de dag. Dat deden we met een speciaal soort ‘anamorfische’ lens, die ook de look van grote speelfilms als Star Trek en andere sci-fi films heeft bepaald.”

De hitte is een herhalende uitdaging, zo ook voor Bulterman. “Bij 55 graden Celsius wordt het zand zo los, dat het moeilijk was om de auto’s goed te choreograferen en te filmen – zeker met een zware “Russische” film-arm op het dak. Maar het was absoluut alle moeite waard. De samenwerking en het vertrouwen van de regisseur zijn volgens mij goed terug te zien in het eindresultaat.”

Sluimers voegt nog toe: “We kunnen trots zijn op wat het team heeft bereikt en ben blij dat ik daar een onderdeel van heb mogen zijn. We kijken uit naar nieuwe, volgende uitdagingen en zijn we zoals altijd, ‘hongerig’ naar meer.”
5698 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Pensioen voor ZZP'er

Inzending geopend NVX VFX Awards 2020

MPC Vancouver sluit deuren

Paladin reorganiseert. Deel personeel wordt ontslagen

Blender 2.81 is klaar

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten