thumbnail

VFXwire interviewt Joe Pavlo - VFX Union

Door: Edwin van het Bolscher, 17 juni 2019 Londen - VFXwire had een gesprek met Joe Pavlo, voorzitter van de VFX Union (BECTU) in het Verenigd Koninkrijk en VFX Supervisor, over de geschiedenis van de VFX Union, het huidige werk, de hoop op de toekomst en de huidige status van de industrie voor visuel effects als geheel.

Kun je ons wat meer vertellen over de geschiedenis van de VFX-Union in het VK en waarom het een noodzaak is?

Bedankt voor de gelegenheid om met je te praten over de VFX-union!

BECTU heeft iedereen die in de postproductie werkt altijd verwelkomd en ondersteund, inclusief visuel effects, maar in 2013, toen vfx-studio Rhythm & Hues de Oscar voor Life of Pi won rond dezelfde tijd dat het failliet ging, leidde dat tot een wereldwijde vfx-vakbondsbeweging. Hier in Londen organiseerde BECTU een bijeenkomst voor visuel effects werkers en kwamen er zo'n 500 opdagen! Het was een zeer levendige en energieke ontmoeting. Voor zoveel mensen die bij vfx werkten, was dit de eerste keer dat ze hun zorgen en angsten in het openbaar uitspraken. Er was veel woede over wat mensen zagen als misbruik van de mensen die in vfx werkten. Als gevolg hiervan vormde BECTU een afzonderlijke afdeling voor VFX en vloog het lidmaatschap 's nachts op!
Vrienden van 3dhype:

We hebben een commissie gevormd van ongeveer 10 mensen die ik voorzit. We zijn gekozen door leden en we ontmoeten elkaar elke maand. De VFX-commissie heeft campagnes en petities gelanceerd die zich bezighouden met onbetaalde overuren, pensioenen, filmcredits, beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, intimidatie en pesterijen en vele andere problemen die van invloed zijn op de vfx-industrie en de mensen die er werken.

Dus waarom denk ik dat een vfx-vakgroep een noodzaak is?
Hier is hoe ik het bekijk ... elke werkplek is een relatie tussen werkgever en werknemers. Zoals in elke relatie, moet er een balans zijn. Als een partij alle macht heeft en alle kaarten in handen heeft, is de relatie ongezond.
We kunnen dat evenwicht niet als individuen bereiken. Eén persoon alleen kan niet eerlijk onderhandelen met een gigantische multinational zoals de vfx-studio’s. De enige manier om echt eerlijke onderhandelingen tot stand te brengen, is via georganiseerde vakgroepen en vakbonden. Collectief afdingen. Het hoeft niet altijd tegenstrijdig te zijn, maar zonder dat een vakbond de rechten van de werknemers opdringt, zal elk beslissingsmanagement altijd ten gunste van het bedrijf neigen ten koste van de beroepsbevolking. Soms leunt het veel, soms is het bijna onmerkbaar maar onbetwist, het leunt altijd in de richting van het bedrijf, waardoor werknemersrechten en -uitkeringen na verloop van tijd stilliggen.

Zoals in elke relatie, moet er een balans zijn. Als een partij alle macht heeft en alle kaarten in handen heeft, is de relatie ongezond.

De vakbonden zijn er om te helpen terug te duwen en dingen in balans te houden. Vakbonden zijn niet perfect en ze zijn niet de oplossing voor alles, maar wat is het alternatief als we niet verenigen? Gaan we gewoon akkoord met wat de studio’s en bedrijven ons bieden terwijl we kijken naar onze rechten, voordelen, werkzekerheid en lonen die langzaam verdwijnen?

Je verenigen gaat over het openen van een echte tweerichtingscommunicatie tussen werknemers en management. Het hebben van een robuuste feedbacklus op de werkplek leidt tot betere prestaties aan alle kanten. De productiviteit stijgt en managers moeten harder nadenken, omdat ze weten dat hun beslissingen kritisch worden beoordeeld. Door de werkers een stoel aan de tafel te geven, kun je die bubbel laten knappen.

Het hebben van een robuuste feedbacklus op de werkplek leidt tot betere prestaties aan alle kanten.

Al te gemakkelijk vergeten mensen dat alle rechten, voordelen en beschermingen van werknemers door de geschiedenis heen altijd tot stand zijn gekomen via vakbondsacties. Dingen zoals een 40-urige werkweek, kinderarbeidswetten, betaalde vakantie, gezondheid en veiligheid, pensioenen, enz ... geen van deze maakten deel uit van de oorspronkelijke ideeën van het bedrijf en geen ervan werd ooit vrijwillig aangeboden. Er moest altijd voor gevochten worden door arbeiders die zich verenigden en vakbonden werden.

Vakbonden zijn een goede zaak voor alle industrieën en in een sterk vakbonden industrie zoals film, het is verschrikkelijk dat visuel effects worden uitgesloten van vakbondherkenning wanneer vfx onbetwistbaar de primaire kracht is die aan de basis ligt van de gigantische kassuccessen van vandaag.

Het belangrijkste voordeel van lid worden van een vakbond is dat we niet alleen hoeven te worstelen. We komen op voor elkaar in het belang van iedereen. Als vakbond die bestaat uit personen die werkzaam zijn in de industrie voor visuele effecten, kunnen we samen optreden en elkaar ondersteunen wanneer een van onze leden oneerlijkheid ervaart op de werkplek.

Wat is de huidige status van de unie? Hoeveel leden heb je en op welke doelen ben je momenteel aan het werken?
We hebben vandaag honderden en honderden leden en we groeien. Binnenkort hoop ik te kunnen zeggen dat we duizenden leden hebben! Ik hoop dat mensen die in vfx werken, maar nog niet tot de vakbond zijn toegetreden, er rekening mee houden, dat ze niet bang hoeven te zijn om mee te doen. Ze zijn echt niet alleen en hebben al veel bondgenoten in de vereniging. Veel van de collega's waarmee ze elke dag werken, zijn al lid. Aan de mensen die nog steeds op de rand zitten om een vfx vakbondslid te worden, zeg ik: “Wees niet bang om mee te doen! Je bent onder vrienden!”





Wat zijn volgens jou de belangrijkste kwesties met betrekking tot de huidige arbeidsomstandigheden voor VFX Professionals?

We willen een einde maken aan buitensporige, onbetaalde overuren in VK vfx industrie.

We hebben een serieus en veelvoorkomend probleem in onze sector met vrouwen die in de vfx werken op de lange termijn worstelen met de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, discriminatie, intimidatie en lage retentie van vrouwen in vfx en het moet allemaal serieus worden aangepakt door de werkgevers.
We moeten dit schijnbaar eindigende Brexit-proces en de uiteindelijke uitkomst daarvan voortdurend volgen, adviseren en proberen positief te beïnvloeden om onze leden voor te bereiden op de toekomst.

VFX heeft een echt probleem met de studio’s en hun race to the bottom die uiteindelijk de hele industrie onstabiel maakt. Dit was het laatst te zien in Londen eerder dit jaar toen Halo VFX aan het werk was met Bohemian Rhapsody en tientallen vfx artists niet uitbetaalde!

De sector heeft een nog meer doordringend probleem met de kortetermijncontracten van de vfx-artists en hun algemene onzekerheid op de lange termijn. Niemand weet wat hun werksituatie over een jaar zal zijn, laat staan over een maand. Het kan heel stressvol zijn en is een planning voor de toekomst maken moeilijk voor mensen die in vfx werken. Dit is slecht voor het behoud van ervaren VFX-werknemers en het weerhoudt anderen ervan om zich volledig bij de industrie aan te sluiten.

Hoe kunnen deze problemen worden opgelost?
Ten eerste en het belangrijkste is dat we een lidmaatschap van een vakbond moeten bereiken dat een voldoende groot deel van de vfx-beroepsbevolking is dat niet kan worden genegeerd. Dan kunnen we met recht onze stoel aan tafel nemen en onderhandelen namens alle mensen die in vfx werken.

ONBEPAALDE OVERUREN. Over buitensporig onbetaalde overuren: dezelfde bedrijven die zeggen dat ze zich niet kunnen veroorloven om overuren te betalen, hebben ook vestigingen in Canada waar ze volgens de wet verplicht zijn om overuren te betalen en de laatste keer dat ik het heb gecontroleerd, is er een explosieve groei! Ik weet zeker dat we een manier kunnen vinden om hun Canadese bedrijfsmodel om te zetten naar het Verenigd Koninkrijk.

VROUWEN IN VFX. De loonkloof tussen mannen en vrouwen vormt een serieus probleem en recente gegevens tonen aan dat het slechter gaat. We kunnen het aanpakken met de vakbondsleden die een universeel minimumtarief implementeren voor verschillende graden en rollen in de branche. We hebben transparantie en openheid nodig over wat mensen worden betaald. Het door het bedrijf afgedwongen geheimhouding rond salarissen in onze industrie moet verdwijnen, zodat iedereen eerlijk wordt betaald en niemand wordt misbruikt.

Als het gaat om intimidatie op de werkplek, is meestal de enige plaats waar werknemers naartoe kunnen gaan de HR, maar zoals we in veel gevallen hebben gezien, kan er een belangenconflict zijn tussen HR en werknemers beschermen en altijd doen wat het beste is voor het bedrijf. Een officiële vakbondsvertegenwoordiger kan een neutrale scheidsrechter in gebieden als deze zijn die meer rechtvaardigheid en een betere kans op positieve actie in geschillen zal brengen.

BREXIT. De Brexit heeft het potentieel om schade aan te richten in alle Britse industrieën, maar de industrie voor visuel effects is bijzonder kwetsbaar. Ten minste een derde van de Londense vfx-werknemers is afkomstig uit Europa. BECTU besteedt veel tijd en middelen aan het op de hoogte blijven van de altijd veranderende puinhoop die Brexit is en zal er zijn om leden te helpen bij het navigeren door de onzekerheid. Als we een meerderheid van vfx-werknemers kunnen krijgen om lid te worden van de vakbond, kunnen we de bedrijven voor onszelf verdedigen wanneer de werknemersrechten die we hebben van de EU worden veranderd of wegvallen. Laten we voor een hypothetisch voorbeeld zeggen dat de overheid vrijwillig vakantieloon van 4 weken vrijwillig maakt als onderdeel van een handelsovereenkomst met Donald Trump. Alle bedrijven zullen de kans grijpen om eventuele optionele financiële lasten te laten vallen, maar een sterke vakbond kan hen dwingen om 4 weken vakantiegeld op hun plaats te houden. Als individuen hebben we geen inspraak. We zouden overgeleverd zijn aan krachten die buiten onze controle liggen. Als sterke bond kunnen we vechten voor onze rechten en voordelen en kunnen we winnen.

ONZEKERHEID. BECTU blijft onze leden die geld verloren hebben helpen en adviseren als gevolg van de ineenstorting van Halo VFX. Hoewel het erg moeilijk is omdat het bedrijf en zijn bestuurders worden beschermd door de Britse faillissementswetgeving, blijft BECTU gerechtigheid en uiteindelijk betaling voor onze leden nastreven. BECTU is ook bezig met het opstellen van industriebeleid om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren in de toekomst en dat de bedrijven dit beleid gaan overnemen. Een sterk, georganiseerd personeelsbestand kan de bedrijven onder druk zetten om de preventieve voorstellen van BECTU over te nemen en de industrie sterker en ethischer te maken.

Met betrekking tot kortlopende contracten en algemene onzekerheid op de lange termijn. Het is een van de dingen die de angst oproept om lid te worden van de vakbond. Mensen vragen zich af: “Als ik lid word van de vakbond, zullen ze me dan nog aannemen?” Of “zal het werk verdwijnen als iedereen lid wordt van de vakbond?” Natuurlijk is er geen bewijs om deze angsten te ondersteunen. Sterker nog, we zien keer op keer dat industrieën opbloeien wanneer vakbonden een stoel krijgen aan de tafel voor collectieve onderhandelingen. Verenigen leidt tot hogere lonen, verbeterde voordelen en veiligere, betere arbeidsomstandigheden in het algemeen. Dit maakt werknemers gelukkig. Gelukkige werknemers verhogen de productiviteit en de winst! Dit maakt werkgevers gelukkig!

Wat zijn de toekomstige doelen voor de VFX-unie en wat is nodig om daar te komen?
Ons grootste doel is om een meerderheid van de vfx-beroepsbevolking te verenigen. Zodra we daar aankomen, is al het bovenstaande binnen handbereik! Met ons huidige ledenaantal kunnen we nog steeds goed doen. We kunnen pushen om kleine dingen hier en daar ten goede te veranderen, we kunnen onze leden geval per geval ondersteunen en we kunnen stapsgewijs vooruitgang boeken, maar om de echt grote problemen aan te pakken en te winnen, hebben we een groter ledenaantal nodig.

Ziet je enige hoop voor het normaliseren van de arbeidsomstandigheden in de VFX-industrie als geheel?
Absoluut! We hebben een gezonde industrie voor visuel effects nodig waar iedereen op alle niveaus kan gedijen. Zonder visuel effects is er geen filmindustrie - of in ieder geval geen miljarden boxbusiness filmindustrie! Het huidige bedrijfsmodel voor de studio's en bedrijven is niet duurzaam. De studio's worden overspoeld met geld dankzij visuel effects, maar de bedrijven worstelen vaak in een race to the bottom. Er is genoeg te doen - het probleem is dat het allemaal alleen naar de studio's en mensen aan de top gaat - maar de vakbond kan dat helpen oplossen.

Iedereen die in visuel effects werkt, houdt van wat ze doen en we willen het allemaal blijven doen. Dit vereist een gezonde industrie. De vakbond is er niet alleen om te vechten voor de rechten van werknemers, maar ook om de bedrijven en het hele systeem sterker en ethischer te maken. De vereniging is hier om balans en welvaart te brengen in de filmindustrie, nooit om het te schaden!

Hartelijk bedankt aan Joe Pavlo voor het nemen van de tijd voor het interview. Je kunt hier meer over Joe op zijn blog lezen en meer over de VFX Union hier.

3DHYPE heeft toestemming van VFXWire en Joe Pavlo een vertaling van dit artikel te maken. Er bestaat namelijk een groot misverstand over vakbonden onder de huidige freelancers en werknemers: Een ander geluid mag ook wel eens gehoord worden. Als iemand je vertelt dat een vakbond niet meer van deze tijd is, vraag hem dan welk belang hij daarbij heeft om dat te verkondingen. Vaak is het onwetendheid of een herhaling van de mening van de "tegenpartij."

Nederland kent voor onze 3D/VFX, game en animatie industrie de vakgroep DAMD die onder de Kunstenbond valt. DAMD werkt samen met BECTU via de Kunstenbond en FNV. Ben je nog geen lid of overweeg je om lid te worden, laat je informeren op www.kunstenbond.nl of www.damd.nl
11358 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Dutch Game Garden sluit per januari zijn deuren

Godot ondersteuning op Quest

Eerste Nederlandstalige Community Bijeenkomst tijdens BCON 2023

Bruisend festival Exposure presenteert nieuwe lichting creatief talent van HKU

Wil je niet dat Meta AI traint met jouw gegevens? Kom in de benen!

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten