Apple-ontwikkelaars werken nu aan een nieuwe Metal-backend voor Blender's Cycles-renderer. De nieuwe backend zou de GPU-renderingprestaties op de huidige Macs aanzienlijk moeten verbeteren, aangezien Apple de open standaarden OpenGL en OpenCL heeft afgeschaft ten gunste van zijn eigen Metal API in macOS 10.14.
Native Metal-ondersteuning zou Cycles ook op gelijke voet plaatsen met belangrijke commerciële renderers van derden voor Blender, zowel Redshift als OctaneRender hebben al Metal-native edities van hun software uitgebracht.
Stabiele release van de Metal-backend volgend jaar in Blender 3.1
In deze thread op het Blender Development Forum merkte Jason Fielder, manager software-engineering van Apple, op dat de eerste commit de "meest ingrijpende" van de vereiste onderliggende wijzigingen vertegenwoordigt.
Update: Volgens Blender zelf, wordt gehoopt dat de Metal implementatie kan plaatsvinden met versie 3.1. Het is een target, geen belofte.
We zullen de komende weken een feature branch lanceren met een volledig Metal-enabled versie, terwijl we de code opschonen en opsplitsen in kleinere commits die zinvol zijn voor code-review.
De volledig stabiele openbare release is momenteel gepland voor Blender 3.1, waarbij Fielder opmerkt dat Apple ernaar streefde "die technologie soepel terug te laten bijdragen voor de 3.1-release.
Verwacht wordt dat Blender 3.1 in het voorjaar van 2022 uitgebracht gaat worden. Blender 3.0 zal in December het daglicht gaan zien.
https://www.blender.org