thumbnail

Microsoft Longhorn en de 3D GUI

Door: Edwin van het Bolscher, 7 juli 2005 Microsoft's volgende operating system, codenaam "Longhorn", die Windows XP zal vervangen zal een nieuw grafische user interface krijgen die volledig 3D gebasseerd is. Een van Microsoft's doelen tijdens het creeeren van Longhorn was om 3D compleet in het operating system te bouwen, integenstelling tot een "add-on" wat de vorige versies hadden. Vanuit de gebruiker gezien zal de 3D user interface fris en vermakelijk worden. 3D zal dan ook een deel worden van de meeste applicaties. Voor de programmeurs die applicaties gaan schrijven voor Longhorn is er een geintergreerde programmeer interface, de Windows Graphics Foundation 2.0. Longhorn's 3D prestaties zullen ook vergroot worden, met verbetering in het benutten van grafische processor bronnen. In vergelijking met Windows XP zal Longhorn voor 3D enthousiasten een spannende uitgave worden.

Ondertussen is er ook nieuws geweest dat de grafische interface van Windows compleet in Vector zal verschijnen. Welke van de twee of allebei gebruikt worden, is mij nog onduidelijk. Uit dit verhaal wat vertaald is van een topic uit cgtalk is het niet duidelijk op te maken of de gebruikers van 3D applicaties vrolijk worden van de fancy interface. Overigens stond hetzelfde bericht op een onafhankelijke 3D Studio Max nieuwsbrief, maar hebben ze waarschijnlijk "3D enthousiastics" gezien als henzelf inplaats van de gewone enthousiastelingen die al hard gaan van een geanimeerde box.
4833 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Post Panic stopt

Dutch-Speaking Meetup op BCON23

Still Here

Eerste Nederlandstalige Community Bijeenkomst tijdens BCON 2023

Kunstenbond maakt zich grote zorgen verkiezing

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten