OpenGL wordt misschien ondergeschoven kindje in Vista, OpenGL roept gebruikers op.
Door: Edwin van het Bolscher, 6 augustus 2005 OpenGL.org, de ontwikkelaars van de openGL API roept iedereen op om ervoor te zorgen dat Microsoft niet OpenGL als een laag boven DirectX gaat gebruiken. Hierdoor zal de snelheid van OpenGL tot zo'n 50% verminderen en zal de ontwikkeling van OpenGL niet meer mogelijk zijn. Het is volgens OpenGL.org meer een beleid van Microsoft dan een technisch besluit.
De gebruikers en ontwikkelaars van OpenGL zullen samen iets moeten doen om dit te voorkomen. En als je zelf niet weet of je OpenGL gebruikt, denk maar eens aan Maya, Softimage of 3D Studio Max, of een ander 3D pakket.
Wat kun je doen volgens OpenGL: Schrijf je geliefde hardware ontwikkelaar, videokaart fabrikant of OEM en vertel hen om dit samen te bespreken met Microsoft (Bijvoorbeeld: 3Dlabs, ATI, Intel, Matrox, NVIDIA, HP, Dell) Dit zal dan de meest effectieve actie zijn die je kunt nemen.
Breng dit onderwerp onder andere ontwikkelings en tech-relaterende website. Als je een persoonlijke weblog hebt of podcast, bepraat het onderwerp daar. Windows Vista mag misschien eindigen als een goed product, maar niet als OpenGL daardoor is verlamd.