Willieeej eddy goede tutorial.. iets wat ik wel kan gebruiken.. maar ik kan dit niet vinden..
Via "Options > Advanced options" in het menu van de "Edit UVWs" klikken we een paar functies uit zoals:
Show Grid (we gaan snappen op pixels en niet op grid)
En dan het stuk Options > Advanced options in het menu van de "Edit UVWs"..
zou je me hier nog ff mee kunnen helpen
😄
Codesuper, ik ga vanmiddag es even kijken.
MrgoodbyteOm niet lullig te zijn, maar waarom zou ik een sphere willen unwrappen? Wellicht is het leerzaam om een character te laten unwrappen of was je dat al van plan later te doen?
Cheersm
3ddyOm eveneens niet lullig te doen, waarom zijn we eerst stoommachines gaan ontwikkelen en toen pas computers? Als je iets wilt snappen, is het wel handig om met iets simpels te beginnen, inplaats van iets wat ingewikkeld is. Hierdoor snap je dus de basis, en niet de moeilijkheden die er nogmaals bijkomen als je een charachter unwrapt. Nu je dit snapt is het dus een kleine stap naar een character.
MrgoodbyteC'mon, relax, dude. Het was maar gewoon een vraag. Ik vroeg mij gewoon af omdat een sphere namelijk al met correcte UVs komt (dus waarom zou je het unwrappen) en ik niet had gelezen in de thread of je een character ging doen.
3ddyEen charachter unwrappen is hier ook niet echt van belang 😄, het is om de basis te leren. Een bol heeft het nadeel geen perfecte unwrapping te hebben omdat je bij de polen een ster krijgt (zie eerste onderdeel tut). Dit kun je oplossen door 2 uvw kanalen te gebruiken en met vertexcolors te blenden en dergelijke, maar ik wilde snel in een half uur tutorial schrijven over deze basis principes.
De vragen die op dit forum kwamen (waarvoor dus deze tutorial is geschreven) waren op een zodanige hoogte dat ze niets hadden aan een character unwrap tut. Dus om enige verwarring te voorkomen, deze uitleg. B-)
Wees gerust, het was een redelijk normaal antwoord toch? 😄
(Als je de tutorial gelezen hebt, was je misschien niet met deze vragen gekomen)
MrgoodbyteMakes total sense now, thanks. Ik vroeg het me alleen maar af: "Waarom zou ik een sphere unwrappen?".
MrgoodbyteHet principe is altijd hetzelfde ik heb het gedaan in MAX, XSI en Maya met allerlei verschillende soorten geometrie en dichtheden. Is allemaal hetzelfde, de namen van de buttons en menutjes zijn gewoon anders.
Cheers,
RedBedankt voor dit tutorial!
CryothicHet leek me verstandiger het hier te vragen dan in een nieuwe thread, dus bij deze:
Ik maak nog niet al te lang gebruik van het unwrappen.
Voorheen was het eigenlijk altijd Max materials toe kennen aan bepaalde onderdelen.
Mijn huidige "work-flow" bestaat uit het unwrappen, dan render-to-texture, en dan tekenen in photoshop.
Ik vind het echter zeer hinderlijk dat max het dan niet zo nauw neemt met de unwrap.
Als ik bijvoorbeeld een box unwrap heb ik 6 vierhoeken.
Echter, als ik kijk wat ie renderd, komt ie met 6 vierhoeken met afgeronde hoeken die net iets groter zijn dan de daadwerkelijke poly's. En als je pech hebt renderd ie ze door die marge tegen elkaar, waardoor je in photoshop helemaal geen idee meer hebt waar de lijnen lopen :S
Op die manier kan je toch nooit nauwkeurig texturen?
Of zie ik dat verkeerd?
3ddyIk heb op dit moment nog geen max (en is nog slecht voor me) maar er is een instelling als "padding" in de textporter waardoor je 1 pixel breed de lijn kunt gebruiken, maar ook op nul kunt stellen. Erg handig. Thx to Carl is het me bijgebracht!
CryothicHee, die slider was me nog niet opgevallen.
Dank je 👍