3ddy
Algemeen / 19 jaar geleden
VSTEP | Afstudeer/stageopdrachten HBO studenten
3D ontwikkelaar voor rampenbestrijdingstraining
VSTEP maakt game-achtige 3D trainingen voor hulpverleners bij incidenten en calamiteiten. Eén van VSTEP’s nieuwe producten is een training, waarbij brandweercommandanten vanuit een vogelvluchtperspectief een gebouw in brand kunnen zien, en dan met drag-and-drop op de juiste plekken allerlei brandbestrijdingsmiddelen kunnen toevoegen. Dus bijvoorbeeld een brandweerwagen van een bepaald type kunnen selecteren, en die op de correcte plek slepen met de muis. Dan brandweermannen (3D poppetjes) op de juiste plek zetten en de brand laten blussen. Als gevolg van de blussende brandweermannen moet het vuur na verloop van tijd uitgaan. VSTEP gebruikt Quest3D voor de ontwikkelingen, een Nederlands 3D authoring tool ( http://www.quest3d.com ). Ervaring met Quest3D is zeker een pre, maar geen must.

Physics/particle systems programmeur
VSTEP’s 3D trainingen voor rampenbestrijders hebben een steeds grotere behoefte aan geavanceerde particle systems. Hiermee worden rook, vuur, waterstralen e.d. mee gevisualiseerd. VSTEP heeft een in-house ontwikkeld particle system, waarmee de gewenste effecten kunnen worden gevisualiseerd. Dit wordt echter grotendeels in software berekend, waar de performance van de training zwaar onder te lijden heeft.
Sinds kort is er een physics engine op de markt, Novodex van Ageia, waarmee dynamische simulaties en particle effects op een efficiëntere manier worden berekend. De berekeningen kunnen ook op een aparte thread worden uitgevoerd, waardoor de hoofd-CPU minder belast wordt. Eind 2005 komt Ageia zelfs met een physics chip op de markt, die als add-in board voor PCs leverbaar wordt.
Het is daarom van belang dat VSTEP’s particle system omgeschreven wordt naar de Novodex physics engine. Behalve particle systems, zal de Novodex engine dan ook gebruikt moeten worden voor devolgende functionaliteit:
1.Explosie-effecten
2.Vehicle dynamics en collisions, voor VSTEP’s rijsimulator
3.Indien mogelijk, autonoom bewegend verkeer
Om hieraan te kunnen werken is veel kennis en ervaring van C++ programmeren vereist, liefst op het gebied van 3D, particle systems en physics.

AI programmeur voor autonoom verkeer in rijsimulator
VSTEP heeft een rijsimulator ontwikkeld, waarmee jonge mensen op een voordelige manier het eerste gedeelte van hun rijlessen kunnen doen. Onderdeel van de simulatorlessen is vrij rondrijden in stadswijken, om zodoende ervaring op te doen met praktische verkeerssituaties.
VSTEP heeft een systeem ontwikkeld voor autonoom verkeer. Deze autonome weggebruikers moeten zich realistisch gedragen: zich aan de maximumsnelheid houden, stoppen voor ander verkeer, knipperlicht aan voor ze rechtsaf slaan etc. Probleem is dat het systeem veel performance vergt, dus rond de 20 autonome auto’s is het maximum. Als iedere auto zijn eigen doel heeft, heeft dit tot gevolg dat de student die de simulator bestuurt al snel buiten het bereik rijdt van de autonome auto’s. Wat we nodig hebben is een systeem om de autonome auto’s net buiten zicht van de student te initiëren en weg te faden. Dit is vergelijkbaar met moderne games als GTA3.
Het ontwikkelwerk kan ofwel in Quest3D gedaan worden, waarmee de rest van de rijsimulator ook is ontwikkeld, ofwel in C++. In beide gevallen is een behoorlijke programmeerervaring een must voor dit project.

Reacties graag naar Pjotr van Schothorst, mailto:pjotr@vstep.nl

Pjotr van Schothorst
Technisch Directeur, VSTEP BV
Beurs WTC, Beursplein 37, 14e verdieping
3011 AA Rotterdam
010-4051153
mailto:pjotr@vstep.nl
http://www.vstep.nl
 Like
Volg
 Reageer