versie: 1.084 - sinds 2001
Frans reageerde
Net voordat ik aan de Nijmeegse 4Daagse deelnam heb ik de twee platen, die afwijkingen hadden opnieuw gerenderd. De fouten bleken niet meer aanwezig te zijn. 't Zal wel een dipje in de overdracht van de info tussen de twee machines zijn geweest.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl


hier de tweede plaat.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl


Mmwizard reageerde
Zeer gedetailleerd en ziet er prima uit. Ik vindt het alleen heel flets ogen. Nu heb ik geen verstand van vray maar het lijkt er op dat je met een gamma van 1.0 ipv 2.2 hebt gerenderd en dit niet gecorrigeerd. Daarnaast zie ik geen slagschaduw. Dat maakt het ook op het oog wat minder dynamisch. Maar modeleer technisch goed gedaan. Welk programma heb je hiervoor gebruikt?
Frans reageerde
Mmwizard,

Wat betreft de gamma instelling lijkt dat wellicht maar is niet zo.
De slagschaduw is subtiel aanwezig, zie bijvoorbeeld de schaduw die achter de rinketschuif op de deur valt.

Voor het modelleren heb ik gebruik gemaak van AutoCAD 2014, 3ds Max Design 2014 met daar naast V-Ray 3.0 en ForestPack voor het gras en de laatste ook voor de stortstenen. Photoshop en Illustrator voor de niet bestaande textures. Phoenix FD voor de water simulatie en uiteindelijk V-Ray 3.0 voor het renderen.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
Reinier1980 reageerde
Hey Frans,

Ik heb net even 5 minuten naar je sluisje gekeken (en aan gewerkt) en ik denk dat je nog het een en ander moet aanpassen in de shaders, belichting, DoF en de globale toon van je platen.

Het heeft namelijk echt wel potentie alleen voelt het nu nog wat te getekend.
Wat denk je zelf hier van?

Vriendelijke groet,
Reinier


Frans reageerde
Hai Reinier,

op zich niets mis mee behalve dan dat DoF.
In het echt kun jij kilometers ver scherp waarnemen.
DoF is trouwens een reden waarom ik 3D film vertoning niet waardeer. De filmmaker bepaalt dan waar de focus op het doek ligt.
Ik maak zelf graag uit naar welk deel van het immense doek ik kijk.    

Wil ook in de gaten houden dat het hier gaat om twee van de duizend-en-vijftig beelden voor mijn animatie. Het renderen nog eens dunnetjes overdoen past niet direct in mijn agenda.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
De animatie van de sluisdeuren staat op YouTube. Hiermee is dit zeer leerzame project beëindigd.

Dank aan een ieder die opbouwende kritiek heeft aangedragen.
In volgende projecten zal ik daaruit putten.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
.be

Een aantal opmerkingen van jullie hier en op 3dStudio vond ik de moeite waard om iets mee te doen.
Er zaten so-wie-so nog een aantal fouten in het model, remmingwerk bouten die waren weggevallen en baksteen texture verschillen die mij toch gingen storen.
Dus gelijk maar de textures aangepakt, het camera standpunt verlegd en de beplanting nog wat aangepast. Ook de camera instellingen (sluitertijd en ISO getal) en de belichting nog wat verandert.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl


Reinier1980 reageerde
Ha Frans,

Dat werkt echt al veel beter.
Misschien leuk voor jezelf om zo nog wat detail renders netjes uit te werken.

Een flinke sprong voorwaarts.
Frans reageerde
Reinier,

ben zelf niet ontevreden. Het filmpje staat weer op de lijst om vanuit een net wat mooier gezichtspunt te draaien. 't Zal niet van vandaag op morgen zijn maar de voorbereidingen zijn in gang gezet.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
Ralf reageerde
Doe je goed Frans,

Maar je moet een keuze maken. Als het om de sfeer gaat zou ik de camera wat lager zetten. Je materiaal in de stills (viezigheid aan de waterlijn en het beton en gras) is beter dan in de animatie. (en ultiem schuim rond de draaipoorten)
Als je een technische animatie maakt, geeft dat minder, maar dan zou ik wat meer op de systemen inzoemen (met een harde cut, geen fly-in) Mss zelfs een inzetje met een schema ofzo.

Het hangt er nu een beetje tussen. Ik vind t goed werk hoor, en omdat t vrij werk is snap ik ook wel hoe het ontstaat, maar er is geen gevoel van "doel van de animatie".
Petje af trouwens dat je zo"n project over zo'n lange periode tot een eind brengt,

http://www.3DR.nl
Frans reageerde
Dank je wel, Ralf.

Het doel van het hele project is het leren. Eerst natuurlijk het modelleren. Omzetten van technische data uit 2D AutoCad naar 3D in max. Gelijk met de vraag kan mijn station het allemaal aan.

Dan de nieuwe software Phoenix FD en Forestpack. Hoe reageert water. De snelheid van de deuren komt in dit geval van een opname die ik heb gemaakt bij de sluis in Muiden. En nee, de deuren bewegen in het echt zo geleidelijk dat er geen schuim ontstaat en geen golf voor de deur uitloopt.

Daarna jullie opmerkingen over compositie en materialen. Nieuwe uitdaging en gelijk ook weer de wetenschap dat het oorspronkelijk model te veel van het goede onder water en onder het maaiveld is geweest. Leuk om te doen maar niet nodig uiteindelijk.

De plaat zoals deze nu is is de eerste dia van de film. Maar eerst moet ik nu leren omgaan met Deadline van Thinkboxsoftware. Backburner heeft niet altijd die stabiliteit die ik normaal vind.

Uiteindelijk betrap ik mijzelf erop dat ik het water de hoofdrol vind spelen in de scene. Ik blijf het wonderlijk vinden dat software zoiets tevoorschijn kan toveren met ééntjes en nullen. Best wel genieten.

Frans

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
Ralf,
ik heb een bezoek aan jouw site 3DR gebracht. Ziet er goed uit die presentatie en onderstreept jouw opmerkingen.

Die liggen wel in de lijn die ik al in gedachte had. Uiteindelijk moet het geheel een mini-film met een dito verhaal worden. Moet nog één en ander voor gebouwd worden, dus gaat weer wat langer tijd in zitten

Deadline werkt trouwens lekker.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
3ddy reageerde
Ik had deze laatst nog voor je gemaakt, geen sluis maar wel iets vergelijkbaars

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Uploaden ging niet via telefoon...

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Frans reageerde
Zo.. goed dat je achter glas staat. Met zoveel blauw-alg zal er geen aangenaam luchtje hangen

Mooie hoek trouwens om zo het onderwerp af te beelden. Dit soort platen vind ik veel boeiender om naar te kijken dan al die 'standaard', vreselijk gelikt uitziende 'verkoop' architectuur renders.

bijgaand nog wat renders van mijn sluisje

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl


hier voor de deuren op 'schipper hoogte'

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl


en nog wat dichter bij het sluishoofd

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl


Charriej reageerde
Ziet er mooi uit hoor Frans! Good work
Frans reageerde
Charriej,

dank je wel voor jouw compliment

Frans

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
3dhype is de onafhankelijke 3D community voor Nederlandstalige 3D-artiesten. 3dhype is de schakel tussen 3D-bedrijven, 3D-artiesten, studenten, enthousiasten, software fabrikanten en leveranciers.
©2001 - 2017 3dhype.com - Alle rechten voorbehouden.
Powered by: Ubuntu Apache PHP MySQL Tango
3dhype is een product van 3ddy.
Voorpagina
Nieuws
Vacatures
Bedrijven
Aanmelden
Contact
Galerij
Forum
Adverteren
Privacy Policy