versie: 1.084 - sinds 2001
  • Schuddend beeld bij camera animatie (Path constraint) (opgelost)

Lubbe1974
LID SINDS: 17 MEI 2013
WOONPLAATS: HAARLEM
REACTIES: 19
Onderwerpdetails
BEKEKEN: 4374
REACTIES:18
DATUM: 1 SEPTEMBER 2015
Hallo,

Ik gebruik 3D Studio max om te modeleren en probeer me nu iets meer wegwijs te maken in animatie en op dit moment camera movement. Ik loop tegen het volgende probleem aan.

Ik probeer een animatie te maken van een object waar een camera omheen draait. Het object blijft dus gecentreerd. Als ik deze render dan schud het beeld van het eindresultaat de hele tijd. Ik gebruik het object, een plane, een circel (shape) en een target camera. De camera verbind ik met path constraint. Ik heb op het internet ook iets gelezen over het gebruik van een Dummy maar ook hier kom ik niet verder mee.

Weet iemand hier een antwoord op?

Hans van der Lubbe


3ddy reageerde
He Hans,

Een spline object als een circle heeft segmenten net als geometry. Dit valt echter onder het kopje "Interpolation". Standaard staan de steps op 6 van een spline object. Om dit te verhogen kun je handmatig de stappen verhogen, maar je kunt ook het vinkje adaptive aan zetten. Dan kiest 3ds Max zelf het aantal stappen. Dit is meestal wel voldoende.

De dummy zou het niet echt oplossen. De dummy wordt vaak gebruikt om parent te gebruiken. De camera kan dan zelf vanaf de dummy nog een extra animatie krijgen, zonder dat hij van het pad gehaald hoeft te worden.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201


Lubbe1974 reageerde
Hoi 3ddy,
Ik stuur je maar even een avi filmpje om aan te tonen wat ik bedoel. De interpolation steps op adaptive zetten wilde niet lukken.

Hans


3ddy reageerde
Je kunt alleen youtube of vimeo filmpjes linken. Ik ben ooit gestopt zelf filmpjes te hosten.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Maar als je de circle eerst omzet naar een Editable Spline moet het lukken. Rechtermuisknop op de circle, Convert to: Convert to Editable Spline

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Lubbe1974 reageerde
Doe niet zoveel met youtube. Meer kijken Is een groot bestand (11,5mb/ wat voor 3 seconden film best wel veel is!!!). Kan ik anders het max bestand uploaden? (verpakt in rar) Ik zie alleen 3 afbeelding bestanden staan die je kan uploaden.

Hans
3ddy reageerde
Dropbox? Of iets vergelijkbaars?

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Frans reageerde
Hans,

Een dummy kun jij op twee manieren gebruiken:

1. Plaats de dummy in de Z-as van jouw object. Link het object aan de dummy. Draai de Dummy om de Z-as. Het object volgt de draaiing van de Dummy. Geef de Dummy de gewenste draaiing (tegensteld aan die welke je met de nu stilstaande camera van plan was) over het aantal gewenste keyframes en render via de camera.

2. Plaats de Dummy op de Z-as van jouw Object. Link de camera en -target aan de Dummy. Draai de Dummy en de camera en -target volgen de draaiing. Geef de Dummy de gewenste draaiing over het gewenste aantal keyframes en render via de camera.

Beide manieren geven een schokvrij resultaat.

Succes.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
Lubbe1974 reageerde
Frans, 3ddy,
Bedankt voor jullie, duidelijke, hulp maar het beoogde resultaat blijft uit. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Gezien een filmpje wat lastig is heb ik 3 slides van een animatie aan elkaar geplakt in photoshop. slide 3, 4 en 5. Het groene vlak is een plane. Zoals je ziet wijkt de middelste slide horizontaal af van de omliggende slides. Dit gebeurt herhaaldelijk in de animatie waardoor je een shaky eindresultaat krijgt. Dit is met het hele plaatje zo en dus ook het object. Het lijkt mij dat de camera shaked o.i.d.

Hans


Frans reageerde
Je zou dan denken dat in de middelste slide de camera iets met de klok mee draait over de as naar zijn target.

Probeer eens een camera zonder target. Link die aan de dummy die in het hart van het draaipunt geplaatst is (er vanuit gaand dat je een dummy gaat gebruiken) en gebruik i.p.v. een plane gewoon een grondvlak (Box of Circle) die exact in het hart van het draaipunt staat.

Controleer of de Z-as in het draaipunt exact loodrecht staat, de dummy eveneens vlak draait in het x,y vlak en dat de camera in de horizontale as loodrecht op de lens-as ook horizontaal ligt.

Als het goed is mag er dan geen draaiing van de camera om zijn lens-as meer plaatsvinden.

Wat jij ook nog kunt doen is in de curve editor van jouw model kijken naar het verloop van de lijnen van jouw camera. Controleer die of er geen kinken/onverwachte knikken in zitten. Een vloeiend verloop van de animatie moet ook vloeiende lijnen te zien geven in de curve editor.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
Lubbe1974 reageerde
Een video via YouTube. Ik hoop dat iemand hier iets mee kan. Ik word er gek van. Ik wil desnoods het bestandje wel aan iemand sturen....?

Hans


Frans reageerde
Camera deleten.

Nieuwe camera type free erin en dummy toepassen zoals omschreven. Alleen de camera plaatsen en in de goede hoek zetten en er dan na het linken aan de dummy vanaf blijven.

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
Lubbe1974 reageerde
Ik waardeer echt alle input maar het lukt niet. Misschien ligt het aan mijn pc. Bedankt voor de moeite.

Hans
Frans reageerde
Kun jij een screendump plaatsen van de curve editor?

Frans Hessels - Technisch illustrator - Almere
http://www.fhessels.nl
3ddy reageerde
Het ligt in geen geval aan je pc. Ik stuur je wel een max bestand waar het goed is ingesteld.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Yanik reageerde
Ligt het niet aan de scale van je scene? De precisie van de floating point numbers kan onnauwkeurig zijn, omdat de scene te klein of groot is.
3ddy reageerde
Dat zou ook wel eens kunnen Yanik.

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
Lubbe1974 reageerde
Het is wel een tijdje geleden maar er zat in de versie van vray een bug die de error maakte. We zijn nu weer verder qua systeem max en vray en de problemen zijn weg.
3ddy reageerde
Thx! Goed om te weten!

Edwin van het Bolscher
http://www.3dhype.com
Download Elevenrig 3ds Max:http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4201
3dhype is de onafhankelijke 3D community voor Nederlandstalige 3D-artiesten. 3dhype is de schakel tussen 3D-bedrijven, 3D-artiesten, studenten, enthousiasten, software fabrikanten en leveranciers.
©2001 - 2017 3dhype.com - Alle rechten voorbehouden.
Powered by: Ubuntu Apache PHP MySQL Tango
3dhype is een product van 3ddy.
Voorpagina
Nieuws
Vacatures
Bedrijven
Aanmelden
Contact
Galerij
Forum
Adverteren
Privacy Policy