DavidJaasmaDankjewel 3ddy,
ja turbosquid ken ik die andere nog niet die zal ik wel eventjes bekijken.
Ik heb wel bewust gekozen om het te renderen in in 3dsmax met vray
Mensen die een gratis programma gebruiken geven minder geld uit aan upgrades of producten voor hun programma's
grote bedrijfen hebben in veel gevallen programmas waarvoor ze veel geld hebben betaald en halen ook sneller producten van sites zoals turbosquid af.
Ook heb ik er altijd een .blend file bij en natuurlijk .obj Het enigste wat mist zijn de materialen.
3ddyIk werk bij een "groot" bedrijf, maar onze focus ligt niet zozeer op renderen (simulatie/game) en dus hebben we geen v-ray. Maar goed, het is een mening tegen een andere, en ons bedrijf is dan weer ook niet een "standaard" bedrijf.
In de app-wereld geldt deze regel wel enorm (appstore/googleplay). In Nederland wordt Blender nog niet echt veel gebruikt in de pro-wereld, maar dit gaat waarschijnlijk wel langzaamaan veranderen. Ik hoor steeds vaker dat Blender een serieuze plek gaat innemen in enkele studios (of andere goedkopere dan Autodesk software zoals Cinema4D)
DavidJaasmaah oke. waar focussen jullie je dan op?
Het zou wel fijn zijn als Blender wat bekender word zo krijgen de beginners zoals ik ook een kans zonder die veel te dure programma's te kopen.
Avalon877Voor de 'beginners' is 3dsMax tegenwoordig ook gewoon semi gratis, om die exacte reden 😄. Want als je eenmaal bij een groot bedrijf werkt wordt die software voor je gekocht. Ziet er verder mooi uit hoor! Zelf ook geen V-Ray gebruiker om min of meer de zelfde redenen.
DavidJaasmaJa er is een trial te downloaden daar heb je gelijk in.
Dankjewel!
3ddyWij werken voornamelijk met 3ds Max, maar kijken nu ook naar Blender om in onze pipeline te integreren. Wat we nu hebben is dat we met 1 knop van 3ds Max naar Blender onze files kunnen switchen, met behoud van layernamen, shaders, custom attributes. Er wordt nu ook gewerkt om het de andere kant op te laten werken.
Er wordt een blend file en een max file naast elkaar gehouden. Hoe dit met versies gaat werken moeten we nog even kortsluiten op welke manier we dat oplossen.
De manier hoe we modellen opbouwen is vrij gestructureerd (overal dezelfde soort layers, zelfde soort shaderopbouw) Dus vandaar dat het vrij gemakkelijk was dit om te zetten. De flexibiliteit die Blender ons geeft op licentie is enorm, zo kunnen ook andere werknemers die niet direct 3D'er zijn gebruik maken van een 3d modelpakket. De snelheid waarop Blender werkt (opstarten kost geen tijd, openen van grote bestanden kost geen tijd, de interface is super snel) is fenomenaal. Wie wil er met onze huidige hardware nog wachten op software?
Ook Cycles is een verlichting. De manier waarop shaders in elkaar gezet kunnen worden zijn begrijpbaar, snel en je hebt direct feedback hoe het in de uiteindelijke render eruit ziet. Als freelancer render ik nu niet meer anders, aan mentalray had ik altijd al een beetje een hekel, scanline was me te min en vray me te duur. Cycles biedt dezelfde mogelijkheden als vray en mentalray, maar dan snel! Ook met de interne netwerkrenderer werkt het mooi, al moet daar nog wel her en der aan gewerkt worden. Ik betaal liever 10 euro per maand aan Blender Foundation dan 2000 euro per jaar aan Autodesk (huidig prijsniveau), die zijn investeerders alleen maar tevreden moet houden.
FransHallo David,
mooi werk heb jij gemaakt.
Ik werk in een klein bedrijf, zo klein dat ik het bedrijf ben. Ik heb geen Blender, wel V-Ray, Forestpack en PhoenixFD.
In 1986 ben ik begonnen met Autocad v9 onder DOS r3.
Tegenwoordig heb ik Autodesk Building Design Suite Premium onder Windows 7 Professional 64 bits.
Voor mij geldt dat ik moet kunnen maken wat mijn opdrachtgevers van mij vragen in een format dat in de wereld waar ik voor werk gevraagd wordt. Autodesk, Chaos group en iToosoft maken die programma's dus gebruik ik die.
Zeg ik daarmee iets ten nadele van b.v. Blender? Nee. Ik heb er wel eens aan gesnuffeld maar het is niet mijn ding. Stapt de technische wereld over op Blender dan ik ook.
't Is maar net welke richting jij op wilt.
DavidJaasmaDankjewel Frans!
Ik heb vorig jaar mijn opleiding werktuigbouwkunde afgerond en heb heel veel met solidworks gewerkt op deze opleiding. Volgens mij is dat wel vergelijkbaar met Autocad en ja je hebt gelijkt Dit werkt heel anders. Het is super technisch omdat alles met maten te maken heeft. Bij blender gaat het vaak helemaal niet om maten en dit was mijn grootste struikelblok toen ik begon met blender. je moet dan opeens de preciesheid loslaten.
Ik denk niet dat de technische wereld op blender gaat overstappen omdat de makers van blender zich meer op de animatie en gamewereld richten i.p.v. Maten en technische tekeningen.