PjanssenEen erg handig tooltje/functietje voor architectuur modellen in max: View align.
Je selecteert het polygon, of vertices die vlak moeten zijn, gaat naar de viewport toe die evenwijdig ligt aan de polygonen, klikt op view align, en ze zijn opgelijnd met de viewport.
Deze functie gebruik ik sinds ik 'm ontdekt heb echt ontzettend vaak.
IguinizxWat ik ook erg graag eerder had ondekt is dat als je met je rechtermuisknop op de move, rotate of scale icon klickt je een menutje krijgt waar je object excact die afstand/hoek kunt laten daaien/bewegen. Dit icm met de Unit setup op de juiste maat waarin je wilt werken meter milimeter inches etc.
3ddyOw nog iets (leuk dat je mee reageert pjanssen 👍 en iguiƱizX):
Als je een edgeloop hebt waarbij de vertexes niet op 1 lijn liggen, selecteer de edgeloop en schaal het kleiner in de richting zodat de vertexes op 1 lijn komen te liggen.
Nog een, Print Size Wizard. Voor drukwerk dus. Zo kun je dus renderen op A4 formaat bijvoorbeeld. Print Size Wizard is te vinden onder het menu "Render".
3ddyMisschien is het heel gek, maar ik heb nooit geweten dat je visueel de tijdlijn kunt zoomen en verplaatsen zonder dat er ook maar iets verandert in je animatie. Dat scheelt heel wat werkt. Ik kwam er pas vandaag achter, en misschien zijn er wel meer die het nooit geweten hebben, maar ik heb het altijd over het hoofd gezien.
-met CTRL+ALT+linkermuisknop schaal je tijd vanaf de maximale tijd
-met CTRL+ALT+rechtermuisknop schaal je tijd vanaf de minimale tijd
-met CTRL+ALT+middelmuisknop verplaats je de tijdlijne van link naar rechts
Trouwens voor het eerst ook kunnen zien dat je keyframes gewoonweg met shift kunt slepen om te kopieren... &-)
PjanssenWow, dat is ziek handig 😊
Ik zag het laatst in maya en dacht al : als dat nou ook eens in max kon. Maar het kan dus 😊
Droopdogow handige dinge kom je hier te weten, het enigste wat ik tot nu toe ontdekt heb is da editable mesh juist zelfde is als editable poly alleen kan editable poly super handige dinge, mijn werk gaat 10 keer zo snel,... maar wss wist iedereen da al h-)
Ivo-Deen kleine modelling tip.
als je poly modelled, en je kotm op een punt vast waar je denkt dat je geen mooie quads meer kan maken maar je enige uitweg lijtk een hele nieuwe edge loop in je model te maken.
save dan.. en haal een stel polys weg op het punt waar je bezig bent, en maak met de poly create tool heel dat vak dicht.. nu kom je misschien met een poly van 9 hoeken te zitten, maar nu kan je met cut en create poly, overzichtelijk puzzle .
Tims0ldamn dat van dat zoomen op de timeline is echt de uitvindin van het jaar :O
ok een klein truukje nog.
als je wil weten hoe je softselection gaat uitwerken als je er aan gaat zitten trekken. gooi er dan ff tijdelijk een xform modifier bovenop.
Darkstar1stOok een super klein dingetje wat heel veel mensen niet weten is dit:
Klik met de rechtermuis toets op een spinner (pijltjes naast een waarde om op te hogen of te verlagen) vult automatisch 0 (nul) in.
Heb je toch regelmatig nodig.. Handig dat je je muis daarvoor niet hoeft los te laten of de andere hand, die langzaam ge-evolueerd is in een verschrompeld handje om maar met je 3 vingers bij Shift, CTRL en ALT te komen. 😊)
Leuke dingen hiero...
Greetz,
Darkie
3ddyKeys kopieren in de tijdbalk: shift + linkermuisknop + slepen naar gewenste frame, he Ivo 😄
Oke, naar een korte discussie kwamen we erachter dat dit pas vanaf max 6 kan. Heel vaag, eigenlijk was dit wel handig geweest als ze het met de eerste versie al hadden geimplementeerd.
Tims0ltyp in de vakjes waar je getallen in kan voeren r of R en dan een getal in en het wordt erbij opgeteld
dus als er 5 staat typ r3 en er staat 8 of typ r-3 en er staat 2
of als je in een actief nr veld bent sneltoets cntrl N voor een calculator
Tims0loh ja als je de cntrl toets inhoud tijdens het gebruiken van een slider dan gaat die sneller omhoog
en met de alt toets andersom
3ddyEj, die tips zijn cool! Zeker die r is hastikke handig. 👍
Dmandat slepen en kopieren van meerdere keys teglijk in de timeslider gaat prima in Max 4.2, maar weer niet in de trackview (nee, geen dopesheet in 4.2 :( )
DridonEigenlijk best simpel, iedereen weet die waarschijnlijk al, maar shift inhouden en een object verslepen is simpelweg kopieren.
En mag ik vragen wat een edge loop is?
3ddyEen edge loop hmmm. Wat is een definitie van een edgeloop. FF denken...
Een loop: Als je ergens mee begint en op dezelfde plek weer eindigd. Dus denk aan soundloops, movieloops. Je kunt dit ook beschouwen als een cirkel. Wanneer dus in een model een rij edges een cirkel vormen, of in ieder geval samen komen (hoeft dus geen perfecte cirkel te zijn) wordt dat een edgeloop genoemd.